916

Vlad Filat “şi-a tras” avion?

Foto: vox publika md

Moldova de ani buni se plasează pe ultimul loc în Europa conform indexului prosperităţii şi dezvoltării economice, după ce a fost depăşită de Albania. Un raport realizat de Wealth-X arată însă că… paradoxal, stăm mult mai bine la capitolul super-bogătaşilor.
 
„Moldova fără sărăcie!” – promisiune realizată?!
 
Conform raportului menţionat în motto, ne plasăm pe poziţia 33 din 45 (!!!) de state europene analizate. Cu 75 de milionari „ca floarea”, suntem la egalitate cu Liechtenstein şi devansăm sigur state membre la UE, mult mai dezvoltate şi cu o populaţie mai mare, cum ar fi Estonia, Slovacia, Slovenia, sau Bulgaria! Conform raportului, în mâinile boierilor moldoveni sunt concentrate peste 8 miliarde de dolari americani (!!!), ce reprezintă cam… cu 20% mai mult decât PIB-ul ţării!!!
 
Nu mai puţin curios este şi faptul, că numărul milionarilor moldoveni a crescut cu 5 capete în perioada august 2011 – iulie 2012 şi asta în plină criză economică şi financiară, despre care ne tot trâmbiţează Guvernul, închizând şcoli şi spitale, tăind ca în curechi în bugetele de toate nivelele şi stând cu mâna întinsă în faţa UE şi FMI!
 
Ei bine, nu Vă grăbiţi să Vă şocaţi, or este evident că în raportul menţionat n-au fost analizate decât date oficiale… Şi pentru că nu cred că mai este un mare secret iscusinţa pe care o au mogulii moldoveni în a spăla milioanele şi miliardele în off-shore-uri, în a scoate cash-ul din ţară în paradisuri bancare. Şi asta frumos, fără urme, acte şi semnături, ca să nu-i poată „anina” nici un raport, al niciunui centru anti-corupţie şi al niciunei comisii de integritate, ba chiar nici o investigaţie jurnalistică. Deci, fiţi siguri că situaţia este cu mult mai şocantă decât arată datele oficiale!
 
De o bună perioadă de timp încerc să descurc iţele într-o situaţie stranie legată de… un avion. Unii poate chiar vor spune că am ajuns să „visez avioane”, dar fiţi de acord, e puţin cam dubios când un avion este folosit mai des de altcineva decât proprietarul oficial al acestuia.
 
Da, e vorba de acel misterios avion, pe care-l vedeţi în imagine. Aşa cum au demonstrat unele investigaţii jurnalistice făcute publice în luna septembrie a anului trecut, aparatul de zbor, care este unul de model „Bombardier”, a fost cumpărat anul trecut de la compania „Nobil Air” de către „Shor Holding”, companie care aparţine oligarhului Ilan Shor.
 
Investigaţiile jurnalistice au relevat, că pentru realizarea acestei tranzacţii oligarhul ar fi contractat un credit de la una din băncile comerciale din Moldova. Fiţi de acord, e puţin cam straniu să-ţi cumperi avion, care e un semn al prosperităţii în afaceri, fără să ai bani pentru el, creditându-te de la bancă. Or, cred că avionul (încă) nu este… chiar şi pentru boieri moldoveni… un simplu mijloc de transport, fiind mai curând un lux. Întrebarea e valabilă şi dacă ne gândim de la cine a fost cumpărat avionul, care ne dăm seama că nu este deloc mai sărac decât cumpărătorul.
 
Foto: vox publika md

Mai mult decât atât, „Shor Holding” se pare că a ajuns în dificultate de a-şi onora obligaţiunile conform contractului de credit, or unele surse apropiate tânărului oligarh au comunicat că pentru a achita creditul ultimul a fost nevoit să împrumute o sumă apropiată de 5 milioane de euro de la… cine credeţi? De la un oarecare „Şăfu”, poreclă la pronunţarea căreia orice sursă arată cu degetul arătător în sus… E vorba de cineva care este cunoscut drept omul de afaceri, care deţine actualmente cel mai mult cash la Chişinău, practicând şi activităţi de cămătar. Toţi ştiu că are, nimeni însă nu spune de unde are! Pentru că „Şăfu” stă acolo, unde se arată cu degetul, adică „sus” şi respectiv este „mai mare” pe MAI, Vamă, Fisc, etc.
 
Shor, aflat conform surselor într-o formă financiară care este departe de a fi una bună, probabil făcând exces de zel în finanţarea noului proiect politic socialist, aşa şi n-a achitat suma împrumutată de la „Şăf”. Respectiv, sursele menţionează că avionul a fost cedat de către debitor creditorului, în contul datoriei.
 
Acum iată şi răspunsul la întrebare. E logic şi clar de ce avionul este utilizat de cele mai dese ori (în calitate de oficial, sau nuntaş) de către cineva care nu are nici o treabă cu… compania în proprietatea căreia se află absolut formal avionul. Iar inscripţia de pe coada avionului care face trimitere la fostul proprietar nu are decât un caracter conspirativ pentru cel actual. Frumos, nu? Mai ales că şi zborurile sunt deservite din contul bugetului de stat!
 
Cunosc din surse sigure, că „Şăfu” îşi rotunjeşte cu o viteză de invidiat conturile bancare din Europa, bilanţul cărora recent ar fi trecut de un miliard de euro, ceea ce înseamnă cam un buget anual al Republicii Moldova. Nu mă întrebaţi de unde are atâtea lichidităţi „Şăfu”, or nici eu nu primesc răspunsuri de la surse la acest subiect. Putem doar presupune că… prosperitatea şi cashul acestuia vin din arenda de la IPTEH sau din comerţul cu papetărie de la „Kapital Invest Company”. Desigur, nu poate veni de la Vamă şi Fisc, sau… MAI.
 
Iată acum ne putem şoca… împreună!
 
Autor: Veaceslav Balacci
 
0