Microbuze cârpite, în loc de transport civilizat
Cu toate că pasagerii se plâng de aglomerație, nivelul scăzut de confort și siguranța minimă oferită de transportatori, șoferii de maxi-taxi își fac doar revizii tehnice selective. În același timp, edilii elaborează strategii.
De luni, timp de două săptămâni, toate cele 1.850 de microbuze care circulă pe rutele urbane din Capitală trebuie să treacă pe la un service auto autorizat pentru reviziile tehnice sezoniere. Mecanicii verifică sistemul de iluminare, starea uleiului, frânele şi direcţia maşinii. Apoi, dacă totul este în regulă, eliberează un raport valabil pe jumătate de an. În numai două zile, la un singur centru au fost verificate circa 70 de maxi-taxi-uri.
Furgonetă poştală, pe post de maxi-taxi
„O maşină veche poate fi mai bună din punct de vedere tehnic decât una nouă", spune Andrei Cernei, expert tehnic la un centru de testare auto. Pentru oamenii care circulă zi de zi pe liniile de maxi-taxi, problemele semnalate sunt cu totul altele. „De obicei merg cu 111 şi 135. E foarte aglomerat, dar nu avem ce să facem. Ar trebui ca maşinile să fie mai sigure", spune Ala Fulgar, de profesie chimist. „Microbuzele nu prea sunt confortabile. Merg des cu 160 şi 108 şi e cam neplăcut", mărturiseşte şi Mihai Railea, şomer.
Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, precizează că există standarde clare pe care administratorii de microbuze trebuie să le respecte. De pildă, fiecare scaun trebuie să aibă protecţie pentru capul pasagerului sau măcar tetiere. Locul pentru picioare, până la scaunul din faţă, trebuie să fie de 35 de centimetri. Totodată, niciun şofer de maxi-taxi nu are voie să ia în maşină mai mult de 10 pasageri în plus faţă de numărul de locuri.
Dornici să vedem pe viu cât de bine sunt respectate regulile solicitate de Municipalitate, am făcut o plimbare împreună cu şeful transportatorilor privaţi pe câteva rute urbane. Am luat un 111 de pe Calea Ieşilor. În maşină, un Mercedes-Benz vechi de 18 ani, toate locurile erau ocupate. „Aici banchetele nu au tetiere, iar spaţiul pentru picioare e strâmt. Acest microbuz este reutilat, pentru că iniţial a fost maşină de poştă", spune Ion Mămăligă. Potrivit lui, vechimea medie a maxi-taxi-urilor din Chişinău e de 10-12 ani. În acest timp, şoferul a luat mai mulţi pasageri şi a oprit fix pe trecerea de pietoni, fără să se sinchisească de greşelile rutiere comise. „Alţii forţează semaforul şi trec pe roşu sau depăşesc limita de viteză pentru a se încadra în timp, pe traseu", a încercat Ion Mămăligă să-şi scuze colegul.
De pe strada Bucureşti am luat un alt maxi-taxi, pe ruta 154. Am mers în condiţii decente, însă au fost şi unele inconveniente. „Maşina e din 2005. Am impresia că spaţiul de picioare nu e suficient. Aici nu-i nevoie de urgenţă în spate, pentru că-i portieră laterală. În general, maşinile mai recente au şi trapă şi aer condiţionat", susţine Mămăligă.
Şpaga face treaba
Pentru conducătorii auto, însă, problemele tehnice sunt mai importante decât confortul oamenilor înghesuiţi în grabă în maşină, deşi ei sunt singura sursă de venit. „Nu mi se pare că ar fi ceva în neregulă înăuntru. Maşina a fost pregătită săptămâna trecută pentru revizie. Cel mai des apar probleme la direcţie, din cauza drumurior", susţine unul dintre şoferi.
Oficial, majoritatea microbuziştilor trec cu brio revizia tehnică. Neoficial, unii dintre ei plătesc şpăgi de până la 1.000 de lei la centrele auto pentru a face rost de actul care le permite să se afle încă jumătate de an pe traseu. Toţi evită să vorbească despre atenţiile date mecanicilor. Aşa că până când autorităţile vor standardiza criteriile de acordare a licenţei de maxi-taxi, regulile de transport public civilizat rămân acolo unde au fost concepute. Adică pe hârtie.
Trasee reconfigurate din luna noiembrie
Şeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie din cadrul Primăriei, Adrian Boldurescu, a spus că în noiembrie va fi gata o nouă strategie de transport prin care se urmăreşte scăderea numărului de microbuze şi eliminarea liniilor de maxi-taxi de pe străzile deservite de întreprinderile municipale. Cât priveşte reviziile tehnice din aceste zile, verificările revin în sarcina poliţiei. „Nu vom opri microbuzele în mod expres să vedem dacă au reviziile făcute. Vom verifica actele când îi oprim pentru alte nereguli", precizează Silviu Muşuc, şeful Poliţiei municipale.