852

Află când scăpăm de rablele din faţa blocului

 

Le găseşti aproape pe fiecare străduţă. Ruginite, murdare şi fără roţi. Ne urâţesc oraşul şi blochează traficul. Autorităţile promit să ne scape de maşinile abandonate, începând cu 2013
 

Nicolae Narte din Chişinău abia s-a mutat în sectorul Botanica. Nici n-a apucat să treacă în casa nouă că s-a ales şi cu un automobil, care în loc de roţi are patru cărămizi şi este parcat chiar în faţa porţii lui. „Vecinii mi-au povestit că maşina stă aici de vreo trei ani. A rămas cadou de la chiriaşii care au locuit aici. Probabil nu mai aveau bani s-o repare", explică bărbatul. Deocamdată, maşina nu-l deranjează pentru că şi el a abandonat două în Bubuieci. „Le-am lăsat pe stradă pentru că nu încap în curte. Aş fi vrut să le duc la fier vechi, dar evacuarea lor costă prea mult şi n-am bani", spune Nicolae. Ca el gândesc alte sute de şoferi din ţară, care fie îşi abandonează autovehiculele pe marginea drumului şi se fac a uita de ele, fie le găsesc întrebuinţare prin gospodărie.

O altă maşină stricată ce stă în faţa unui magazin alimentar din centrul Capitalei îşi aşteaptă de doi ani stăpânul. „A plecat în America şi a uitat de ea. Nu ştiu dacă se mai întoarce. Pe noi nu ne deranjează, dar muncitorii de la salubritate se plâng că nu pot face curat", îşi aminteşte Viorica Lungu, vânzătoare la magazin. Poliţiştii spun că nu pot interveni atâta timp cât nu există o lege. „Noi putem ridica doar maşinile distruse în accidente, pe care le ducem la parcările cu plată. În rest, nu putem face nimic. E nevoie de o normă legală ca să putem acţiona", afirmă Silviu Muşuc, şeful Poliţiei municipale.

„LE VOM RIDICA SAU VOM DA AMENZI"
Autorităţile promit că până la anul vom scăpa de rablele ce au împânzit oraşul, însă, deocamdată, lucrează la strategii. „Lucrăm acum asupra unui regulament ce ne-ar permite să ridicăm maşinile abandonate. Îl vom prezenta consiliului municipal şi sper că până la toamnă el va fi aprobat. Poate vom aplica şi amenzi. Eu aş propune să fie de 1.000 de lei, dar urmează să discutăm", susţine Adrian Boldurescu, şeful Direcţiei Transport de la Primăria Chişinău.

Ecologiştii atenţionează că rablele sunt periculoase şi distrug natura. „Din automobilele vechi se scurg uleiurile. Şi cauciucurile au un impact negativ asupra mediului. Este important ca aceste maşini să dispară de pe străzi", explică Corneliu Mârza, şef de direcţie la Ministerul Mediului. „Noi lucrăm asupra unei strategii naţionale de gestionare a deşeurilor. La finalul anului, vom avea aprobată şi o lege nouă, elaborată în conformitate cu directivele Uniunii Europene. Aceasta prevede măsuri de diminuare a deşeurilor. Ţara este mică şi am putea rezolva această problemă uşor", este convins specialistul.

România scapă de hârburi
România a reuşit să scape de maşinile uzate prin campania „Rabla" care a demarat în 2010. Prin acest program, şoferii îşi dădeau hârburile la casat şi primeau în schimb vouchere în valoare de peste 900 de euro. Numai în 2010 au fost casate 190.000 de autoturisme şi achiziţionate 63.000 de maşini noi, dintre care jumatate de producţie românească. Pentru acest an, Administraţia Fondului pentru Mediu a prevăzut pentru programul „Rabla" un buget de peste 27 de milioane de euro, care permite scoaterea din uz a 30.000 de automobile mai vechi de 10 ani.

 

ADEVARUL

 
0