1049

ANALIZA: Cum te spioneaza companiile si magazinele

  Companiile si magazinele tale preferate (si nu doar acestea) detin multe informatii despre tine. Poate mai multe decat ti-ai fi dorit vreodata... Charles Duhigg de la New York Times a scris un articol controversat despre companiile si magazinele mari care folosesc statistici sofisticate pentru a-si stabili nisa de clienti. Culegerea de informatii este o afacere de 100 miliarde de dolari, potrivit cartii "Brandwashed", scrisa de Martin Lindstrom.
1. Magazinele utilizeaza cardurile de fidelitate pentru a identifica obiceiurile consumatorilor – V-ati intrebat vreodata de ce magazinul sau bacania din cartier coreleaza toate promotiile cu programele de fidelitate? Vor informatii.

De fiecare data cand folositi un card de fidelitate sau beneficiati de un discount, fie ca achizitionati mancare, produse de igiena personala sau electrocasnice, le oferiti corporatiilor informatii despre dumneavoastra, subliniaza autorul Martin Lindstrom, in cartea sa, "Brandwashed".
2. Fiecare tranzactie cu cardul de credit/debit ofera companiilor informatii valoroase despre obiceiurile tale de consumator – Nici magazinele care nu ofera carduri de fidelitate nu sunt "usa de biserica".

Marile corporatii, precum Walmart din SUA, se bazeaza pe analiza tranzactiilor cu cardul; astfel, marketerii au o imagine limpede asupra modului in care va place sa va cheltuiti banii. De asemenea, institutiile financiare care ofera carti de credit/debit utilizeaza informatiile clientilor pentru a-i identifica pe cei care risca sa ramana datornici.

3. Aplicatiile mobile de fidelizare ofera companiilor informatii despre tine – Pentru multi fani Starbucks, faptul ca in prezent lantul de cafenele vinde aplicatii pentru telefoanele mobile a reprezentat o mana cereasca. Ei pot cumpara o cafea latte, de exemplu, prin intermediul smartphone-ului. La 14 cafele comandate, primesti una gratis.

Dar aceasta aplicatie prietenoasa reprezinta si o modalitate prin care Starbucks "extrage" date din telefonul tau si le trimite in baza de date a companiei.

"Am incercat sa construim un program in jurul notiunii de cunoastere – stim cine esti si ce-ti place – datele privind comenzile ne ajuta sa identificam mai bine dorintele clientilor",  a declarat Brady Brewer, vicepresedintele diviziei de brand loyalty din cadrul Starbucks.

4. Facebook utilizeaza diverse programe pentru a analiza activitatea utilizatorilor pe site-urile de pe internet – Facebook a starnit cateva controverse in 2011, dupa ce utilizatorii au descoperit ca optiunile "like" si "share" de pe alte site-uri pot trimite informatiile inapoi la serverele Facebook.

Acesta este doar varful aisbergului. In timp ce esti conectat la Facebook, site-ul pastreaza o lista cronologica a adreselor URL pe care le vizitezi si care pot fi corelate cu numele, lista ta de prieteni, preferintele Facebook, adresa de email, adresa IP, rezolutia ecranului, sistemul de operare care ruleaza pe calculatorul tau si navigatorul web.

5. Companiile trag cu ochiul la cookie-uri, pentru a vedea ce site-uri accesezi mai des – Google stocheaza o cantitate impresionanta de date ale utilizatorilor – de la site-urile pe care le vizitezi cel mai des la paginile favorite de stiri. De fapt, multe companii folosesc cookie-urile din browserul web pentru a-ti "urmari" obiceiurile de navigator.

Alte entitati au la indemana aplicatii si mai complexe: Philips si Hewlett-Packard apeleaza la Predicta, un program care analizeaza cautarile tale de pe internet si site-urile vizitate si apoi iti "creioneaza" un profil de potential client, care poate fi utilizat pentru a te aborda cu reclame si oferte la produse.

6. Codurile de bare ale cupoanelor digitale contin multe informatii, precum IP-ul calculatorului tau si site-ul pe care ai gasit respectiva reducere – In era smartphone-urilor, cupoanele digitale trimise in inbox-ul adresei tale de email sau cele gasite pe internet au devenit foarte populare.

Fie ca-l tiparesti la imprimanta sau il trimiti prin intermediul telefonului mobil, cuponul reprezinta un ajutor de nadejde, cand vrei sa beneficiezi de o reducere. Multe companii combina datele din cupoane cu alte informatii personale regasite in baza de date, generand un profil atat de detaliat, "incat i-ar uimi si pe agentii CIA", scrie Lindstrom in lucrarea "Brandwashed".

7. Furnizorii online de muzica utilizeaza contul tau pentru a-ti "scana" informatiile personale, apoi le ofera unei a treia parti – Potrivit ultimului acord de utilizare, cei care folosesc iTunes trebuie sa permita companiei Apple sa aiba mereu acces la iPhone-ul, iPad-ul sau MacBook-ul lor; Apple are voie sa partajeze aceste informatii cu o a treia parte. "Marul muscat" nu este singurul care apeleaza la asemenea metode.

Furnizorul online de muzica Pandora ofera o aplicatie pentru telefoanele cu sistem de operare Android, care aduna si trimite o serie de date personale, printre care sexul, ziua de nastere si chiar identitatea unica a telefonului, catre agentiile de publicitate, potrivit unei analize a aplicatiilor pentru smartphone-uri, realizata in luna aprilie 2011 de o companie care ofera solutii de securitate pe internet, citata de Los Angeles Times.

8. Informatiile stocate in conturile de pe site-urile matrimoniale pot fi vandute altor companii – Sa spunem ca marile corporatii "pretuiesc" dragostea. Site-ul de dating OkCupid trimite informatiile utilizatorilor (sex, varsta si codul postal) catre doua companii, care le vand apoi altor corporatii, potrivit unui studiu citat de The Wall Street Journal.

9. Walmart contorizeaza informatii personale importante, precum cele de pe permisul de conducere si SSN-ul (Social Security Number) (CNP-ul american); acestea sunt stocate intr-o baza de date.

10. Retailerii inregistreaza miscarile tale fizice in interiorul magazinelor, pentru a sti ce raioane vizitezi – Companiile nu sunt cu ochii in patru doar in privinta activitatii online a clientilor. Multi retaileri din mall-uri si supermarketuri, apeleaza la camere video si detectoare de miscare, pentru a urmari traseele fizice ale clientilor, "pentru a imbunatati experienta acestora" (de fapt, pentru a le vinde mai multe produse).

Unele companii merg si mai departe. Cu prilejul sarbatorilor de Craciun din 2011, multe mall-uri americane au demarat activitati de detectare a pozitiei clientilor in magazine, folosindu-se de semnalul telefoanelor lor mobile, scriu cei de la CNN Money.

11. Contoarele de ultima generatie permit companiilor de utilitati publice sa verifice in timp real nivelul de consum al consumatorilor – Imaginati-va ca angajatul de la compania de utilitati ar putea sti in orice moment cand aprindeti becul sau inchideti televizorul.

Contoarele inteligente devin o obisnuinta in SUA si pot ajuta la economisirea de energie electrica. In acelasi timp, instrumentele de masura permit celor de la utilitati sa monitorizeze non stop comportamentul de consum, fapt ce a generat proteste din partea beneficiarilor.

(sursa: businessinsider.com) Autor: Silviu Marian Banila

0