Doar reînnoirea troleibuzelor şi autobuzelor, odată cu revizuirea reţelei de rute, pot spori eficienţa energetică a transpo
Reţeaua stradală din municipiul Chişinău este supraîncărcată, ceea ce provoacă, pe lângă ambuteiaje şi disconfort, situaţii de accidente rutiere, consum exagerat de combustibil, dar şi emisii nocive în aer. În aceste condiţii, soluţia de viitor este reînnoirea şi optimizarea unităţilor de transport, odată cu revizuirea reţelei de rute în funcţie de fluxurile de pasageri. Pentru a face faţă concurenţei transportatorilor privaţi, e nevoie de a schimba optica de gestionare a Regiei Transport Electric Chişinău şi a Parcului Urban de Autobuze.
Dezvoltarea transportului electric este o prioritate care nu trebuie de neglijat, ţinând cont de caracterul econom şi ecologic al acestui mijloc de deplasare. Iată ce de e nevoie de a efectua un studiu de fezabilitate cu privire la proiectarea tronsonului de transport electric de viteză în regim de metrou în baza căii ferate existente. Totodată, construirea centurii de ocolire a municipiului Chişinău devine o necesitate din ce în ce mai acută.
Pentru a optimiza activitatea transportului public municipal, e nevoie de a opta pentru autobuze şi troleibuze în cazul magistralelor principale. La operatorii de transport privaţi autorităţile locale ar putea apela în cazul rutelor cu flux redus de pasageri şi frecvenţă mare de circulaţie. Fiecare rută regulată municipală ar trebui să fie deservită numai de un singur agent transportator. Pentru promovarea ciclismului, e nevoie ca în fiecare sector al municipiului să fie creată infrastructura necesară, odată cu deschiderea punctelor de închiriere a bicicletelor.
Acestea sunt principalele concluzii ale studiului „Optimizarea transportului public în municipiul Chişinău”, prezentat azi, 14 aprilie 2011, la IDIS „Viitorul”. Cercetarea este elaborată în cadrul proiectului „Creşterea eficienţei energetice a municipiilor Chişinău şi Sevastopol pe baza experienţei pozitive existente”. Iniţiativa este sprijinită financiar de Comisia Europeană, prin intermediul programului CIUDAD (Cooperare pentru dezvoltare urbană şi dialog).
Cererea anuală de transport a populaţiei municipiului Chişinău este de circa 454 milioane pasageri, constată autorul studiului, inginerul Victor Ceban. Repartizarea cererii în prezent este distribuită astfel: transport privat în regim de maxi – taxi (microbuze) – 39,6 %, troleibuze – 31,3%, transportul personal – 19%, taxi – 6% şi autobuze municipale – 4,1%.
Odată cu creşterea numărului de automobile şi a dezvoltării suburbiilor, s-a intensificat şi mobilitatea populaţiei. Iată de ce e nevoie de a perfecţiona sistemul de organizare a circulaţiei şi de a dezvolta infrastructura drumurilor, afirmă inginerul Victor Ceban. Însă, ţinând cont de constrângerile financiare, expertul propune de a se insista pe rezolvarea problemelor provocate de ambuteiaje, ceea ce nu cere investiţii mari din bugetul municipal.
Datorită creşterii volumului de călători cu transportul privat, Regia Transport Electric Chişinău şi Parcul Urban de Autobuze cedează cota de piaţă în favoarea microbuzelor şi serviciilor de taxi. Pentru a face faţă concurenţei, dar şi standardelor de calitate, transportul public municipal trebuie să opteze pentru următoarea formulă: sigur, accesibil, economic, fiabil şi ecologic.
Studiul IDIS recomandă autorităţilor elaborarea unei noi strategii de dezvoltare a transportului public urban pe termen mediu şi lung, precum şi crearea unui centru specializat de organizare a circulaţiei rutiere. Totodată, e nevoie de a definitiva şi aproba noile Reguli cu privire la transportarea călătorilor şi bagajelor. Consiliului Municipal Chișinău i se sugerează să examineze problemele cu privire desfăşurarea concursului pentru amenajarea autodromului specializat pentru prestarea serviciilor de instruire a conducătorilor auto. O prioritate pentru sectorul transportului public ar trebui să fie respectarea strictă a restricţiilor privind admiterea autobuzelor la exploatare în condiţii urbane cu vârsta nu mai mare de 10 ani şi retragerea din exploatare după 15 ani.
Proiectul european „Creşterea eficienţei energetice a municipiilor Chişinău şi Sevastopol pe baza experienţei pozitive existente” este derulat în parteneriat de primăria capitalei şi IDIS „Viitorul”. Pe lângă studii de politici publice, iniţiativa mai cuprinde şi o importantă componentă de educaţie publică, diseminare de practici pozitive şi consultări între autorităţile municipale şi populaţia capitalei. Educaţia de utilizare eficientă a energiei va oferi auditoriului interesat din RM istorii de succes din spaţiul comunitar european şi statele vecine, selectate de către partenerii primăriei Chişinău şi IDIS „Viitorul” în acest proiect – Uniunea Municipalităţilor din regiunea Marmara şi Universitatea din Marmara (Turcia). De asemenea, echipa proiectului va participa la târguri de eficienţă energetică în Chişinău şi Sevastopol, unde vor fi prezentate tehnologii deopotrivă inovatoare şi econome.
comunicate.md
Dezvoltarea transportului electric este o prioritate care nu trebuie de neglijat, ţinând cont de caracterul econom şi ecologic al acestui mijloc de deplasare. Iată ce de e nevoie de a efectua un studiu de fezabilitate cu privire la proiectarea tronsonului de transport electric de viteză în regim de metrou în baza căii ferate existente. Totodată, construirea centurii de ocolire a municipiului Chişinău devine o necesitate din ce în ce mai acută.
Pentru a optimiza activitatea transportului public municipal, e nevoie de a opta pentru autobuze şi troleibuze în cazul magistralelor principale. La operatorii de transport privaţi autorităţile locale ar putea apela în cazul rutelor cu flux redus de pasageri şi frecvenţă mare de circulaţie. Fiecare rută regulată municipală ar trebui să fie deservită numai de un singur agent transportator. Pentru promovarea ciclismului, e nevoie ca în fiecare sector al municipiului să fie creată infrastructura necesară, odată cu deschiderea punctelor de închiriere a bicicletelor.
Acestea sunt principalele concluzii ale studiului „Optimizarea transportului public în municipiul Chişinău”, prezentat azi, 14 aprilie 2011, la IDIS „Viitorul”. Cercetarea este elaborată în cadrul proiectului „Creşterea eficienţei energetice a municipiilor Chişinău şi Sevastopol pe baza experienţei pozitive existente”. Iniţiativa este sprijinită financiar de Comisia Europeană, prin intermediul programului CIUDAD (Cooperare pentru dezvoltare urbană şi dialog).
Cererea anuală de transport a populaţiei municipiului Chişinău este de circa 454 milioane pasageri, constată autorul studiului, inginerul Victor Ceban. Repartizarea cererii în prezent este distribuită astfel: transport privat în regim de maxi – taxi (microbuze) – 39,6 %, troleibuze – 31,3%, transportul personal – 19%, taxi – 6% şi autobuze municipale – 4,1%.
Odată cu creşterea numărului de automobile şi a dezvoltării suburbiilor, s-a intensificat şi mobilitatea populaţiei. Iată de ce e nevoie de a perfecţiona sistemul de organizare a circulaţiei şi de a dezvolta infrastructura drumurilor, afirmă inginerul Victor Ceban. Însă, ţinând cont de constrângerile financiare, expertul propune de a se insista pe rezolvarea problemelor provocate de ambuteiaje, ceea ce nu cere investiţii mari din bugetul municipal.
Datorită creşterii volumului de călători cu transportul privat, Regia Transport Electric Chişinău şi Parcul Urban de Autobuze cedează cota de piaţă în favoarea microbuzelor şi serviciilor de taxi. Pentru a face faţă concurenţei, dar şi standardelor de calitate, transportul public municipal trebuie să opteze pentru următoarea formulă: sigur, accesibil, economic, fiabil şi ecologic.
Studiul IDIS recomandă autorităţilor elaborarea unei noi strategii de dezvoltare a transportului public urban pe termen mediu şi lung, precum şi crearea unui centru specializat de organizare a circulaţiei rutiere. Totodată, e nevoie de a definitiva şi aproba noile Reguli cu privire la transportarea călătorilor şi bagajelor. Consiliului Municipal Chișinău i se sugerează să examineze problemele cu privire desfăşurarea concursului pentru amenajarea autodromului specializat pentru prestarea serviciilor de instruire a conducătorilor auto. O prioritate pentru sectorul transportului public ar trebui să fie respectarea strictă a restricţiilor privind admiterea autobuzelor la exploatare în condiţii urbane cu vârsta nu mai mare de 10 ani şi retragerea din exploatare după 15 ani.
Proiectul european „Creşterea eficienţei energetice a municipiilor Chişinău şi Sevastopol pe baza experienţei pozitive existente” este derulat în parteneriat de primăria capitalei şi IDIS „Viitorul”. Pe lângă studii de politici publice, iniţiativa mai cuprinde şi o importantă componentă de educaţie publică, diseminare de practici pozitive şi consultări între autorităţile municipale şi populaţia capitalei. Educaţia de utilizare eficientă a energiei va oferi auditoriului interesat din RM istorii de succes din spaţiul comunitar european şi statele vecine, selectate de către partenerii primăriei Chişinău şi IDIS „Viitorul” în acest proiect – Uniunea Municipalităţilor din regiunea Marmara şi Universitatea din Marmara (Turcia). De asemenea, echipa proiectului va participa la târguri de eficienţă energetică în Chişinău şi Sevastopol, unde vor fi prezentate tehnologii deopotrivă inovatoare şi econome.
comunicate.md