6614

Ilan Shor profită pe seama Aeroportului Chișinău

aeroport chisinau, profit
Adevărul revine la subiectul concesionării Aeroportului din Chişinău și susține că acesta a fost concesionat cu banii deturnaţi din băncile devalizate. Potrivit publicației, firma rusă Komaksavia s-a folosit de banii deturnaţi din băncile devalizate pentru a deveni acţionar majoritar la Avia Invest, firma ce controlează Aeroportul din Chişinău. Ulterior, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului a devenit afaceristul Ilan Shor – care controla băncile devalizate şi s-a folosit de profiturile aeroportului pentru a-şi finanţa alte afaceri. Reprezentanţii Inspecţiei Financiare au depistat că aeroportul nu a fost dezvoltat din banii investitorului rus, dar din mijloacele financiare acumulate din oferirea serviciilor, care au însumat în ultimii doi ani circa 430 milioane de lei. Totuşi, de veniturile obţinute a profitat şi Ilan Shor pentru a-şi îmbogăţi afacerile. Astfel, revizorii au constat că Avia Invest a făcut donaţii în sumă de 9,3 milioane de lei clubului de fotbal „Milsami”, care aparţine lui Ilan Shor. De asemenea, Avia Invest a acordat împrumuturi altor două companii deţinute de fostul şef al băncilor furate – Dufremol şi Aviaconsalting, relevă un raport citat de Adevărul.

Cu sau fără ajutorul FMI, criza nu va pleca din Republica Moldova, titrează Adevărul. Asistenţa pe care o va oferi Fondul Monetar Internaţional (FMI) Moldovei va asigura o „pernă valutară”, dar nu va stopa derularea crizei economice similare celei din 2008-2009. Experţii economici din cadrul IDIS „Viitorul” au lansat, ieri, studiul „Criza economică - impact şi măsuri de răspuns”. Studiul relevă faptul că economia Republicii Moldova va înregistra rezultate negative practic în toate sectoarele din cauza reducerii consumului, a producţiei industriale, remitenţelor, producţiei agricole şi a comerţului extern. Experții prognozează o scădere a economiei și în regiunea transnistreană de circa 30%, ceea ce „ar putea slăbi retorica Tiraspolului cu privire la statutul său”, scrie ziarul.

Misiunea de pace din Transnistria este ineficientă în formatul actual, susține însărcinatul cu afaceri al Ucrainei în Republica Moldova, Ghenadie Altuhov, citat de Timpul. Diplomatul ucrainean pledează pentru înlocuirea forței ruse de pace din stânga Nistrului cu o misiune internațională. Din operațiunea de menținere a păcii în Transnistria fac parte 402 de militari ruși, 492 militari transnistreni, 355 de militari moldoveni și zece observatori militari din Ucraina. În plus, Rusia mai are aproximativ 1.400 de militari în stânga Nistrului.

Analistul politic Iulian Chifu comentează într-un editorial pe portalul deschide.md  anunțul guvernului de a elabora o nouă strategie pentru reintegrarea regiunii transnistrene.  Este un semnal important, mai ales că, după cum a afirmat premierul  Streleț “Problema transnistreană contribuie la stagnarea integrării europene a Republicii Moldova.” Această conștientizare și mod de abordare arată că actualul guvern a învățat lecțiile trecutului când preocuparea pentru reintegrarea țării afecta în mod direct efortul de integrare europeană a Republicii Moldova… Totuși, scrie autorul, nu trebuie uitat că separatiștii nistreni rămân cu un obiectiv diametral opus faţă de cel al Chișinăului, reintegrarea ţării.

Pe același portal, Scriitorul Dumitru Crudu, caracterizează tranziția basarabeană, care se întinde pe mai bine de două decenii, prin cuvintele: oameni ai nimănui, amintind de piesa sa cu același nume, montată acum 10 ani. În piesă, copiii rămași acasă, crescuți de bunici, odată ajunși mari, pleacă în Italia să-și caute părinții. Pe care nu-i vor mai găsi. E o dramă, cum dramatică e și realitatea de azi de la noi, scrie autorul, în ajunul Zilei Independenței Republicii Moldova.

sursa

1