Scumpe troleibuze "made in Chişinau“
Duminică, oră 12.00. Deşi e zi de odihnă, la sectorul de reparaţii al Regiei Transport Electric (RTE) din Capitală câţiva muncitori lucrează de zor la asamblarea unui troleibuz marca Belcommunmash din Minsk. Soseşte Dorin Chirtoacă, primarul general al municipiului, şi imediat se pune pe treabă, încercând să dea o mână de ajutor. E adevărat că atâta timp cât primarul strângea câteva şuruburi, trei muncitori şi un inginer stăteau în apropiere şi îi dădeau sfaturi.
„Puteţi şi voi să vă alăturaţi. Lăsaţi microfoanele şi luaţi şurubelniţele", le îndeamnă edilul pe câteva reporteriţe de la TV, care nu se lasă convinse. „Aşa e la noi! Unul munceşte şi mai mulţi stau şi se uită sau dau comandă", nu se lasă edilul, continuând să transpire la înşurubatul pieselor de la troleibuz.
Zece maşini până la finele anului
„Iaca, în sfârşit, şi la Chişinău se va produce ceva. În timp ce peste tot se închid întreprinderile, noi lansăm o nouă producţie. Până la sfârşitul anului de aici vor ieşi zece troleibuze, iar la anul planificăm alte 50 de unităţi. Sperăm ca în 2-3 ani să asigurăm Capitala cu troleibuze noi, iar apoi vom livra la Bălţi şi Tiraspol şi chiar vom exporta", se laudă Dorin Chirtoacă.
Gheorghe Morgoci, şeful RTE, mai în glumă mai în serios, spune că, graţie muncii primarului, „lucrările au avansat foarte mult".
„Primul troliebuz asamblat este în regim de testare şi va fi pus pe linie marţi, 17 iulie. Al doilea va fi gata luni după-amiază şi, după ce va trece toate testările, va ieşi pe străzile Chişinăului. Aici efectuăm 12-15% din lucrările de asamblare, ceea ce ne aduce o economie de circa 10.000 de euro per unitate", precizează directorul Regiei.
Potrivit lui Morgoci, un plus e şi faptul că personalul tehnic care a trecut cursuri de pregătire la Minsk acum poate efectua lucrări de asamblare la Chişinău.
Costul final al unui troleibuz nou este însă mai mare cu circa 8.000 de euro decât preţul plătit pentru fiecare din cele 102 unităţi cumpărate anul trecut din contul unui credit alocat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană pentru Investiţii şi Uniunea Europeană.
„Preţurile au crescut peste tot. Acum uzina de la Minsk cere circa 145.000 de euro pentru un troleibuz, iar alte întreprinderi şi mai mult. Pe noi ne costă 135.000 de euro unitatea, graţie faptului că efectuăm o parte din lucrări la Chişinău", explică Gheorghe Morgoci.
Încercări eşuate
Proiecte de asamblare a troleibuzelor la Chişinău au fost lansate şi anterior. În anii 2005-2006 s-a încercat producerea unităţilor de transport în baza caroseriilor de tip ZIL, importate din Rusia, iar în 2007 a fost semnat un acord cu uzina Skoda din Cehia. Toate au rămas la stadiul de proiect.
adevarul