1029

R. Moldova este ţara învinsă de un SISTEM corupt



 
 
04.06.2012
 
După mai multe accidente rutiere tragice în care au fost implicate microbuzele (maxi-taxi, numite de moldoveni şi „rutiere”), accidente care au culminat cu carnajul de vineri de lângă Ialoveni, presa noastră, precum îi este obiceiul, s-a aruncat haiduceşte să afle cine e vinovatul. 
 
 
Şi vinovatul a fost găsit. În funcţie de afilierile politice ale presei, acesta a fost identificat fie în persoana ministrului de Interne Roibu, fie în cea a primarului general Chirtoacă, fie în persona şoferilor lacomi de profit. Presa nu a avut curaj şi profesionalism (dar nici „voie de la poliţie”) să sape mai adânc şi să dea de rădăcinile răului. Nici guvernarea n-a fost mai brează în identificarea cauzelor acestui fenomen. Primul care a reacţionat la accident a fost premierul Filat şi, pe loc, a şi propus câteva „măsuri urgente”, menite să „redreseze situaţia”, cum ar „patrularea nonstop pe drumurile din ţară, demararea unei campanii de securizare a perimetrelor şcolilor în perioada examenelor de vară, desfăşurarea unui program de combatere a consumului de alcool la volan şi a depăşirii limitei de viteză”. Interesant, de ce aceste idei revoluţionare nu i-au venit premierului cu o zi mai înainte, poate era evitat măcelul de lângă Ialoveni... Nu putea să nu reacţioneze şi şeful Parlamentului, a cărui reacţie a fost pur şi simplu penibilă, jignitoare chiar pentru opinia publică, îngrozită de cele ce se întâmplă. Astfel, în spiritul „centrismului” partidului său, Lupu consideră că „situaţia pe drumurile din ţară depinde atât de autorităţi, cât şi de şoferi şi fiecare trebuie să-şi facă bine treaba, la locul său şi în domeniul său”. Trebuie să înţelegem că el e convins că-şi „face bine treaba, la locul său şi în domeniul său”...


Aceste „reacţii”, evident populiste, dar şi nesincere, denotă o totală neînţelegere a fenomenului şi, implicit, o incapacitate totală a guvernării de a opri măcelurile rutiere. Aşadar, cine e vinovat de sutele de morţi pe şosele, sub roţile maşinilor, dar şi de sutele de crime comise ziua în amiaza-mare nu numai pe drumurile Patriei? Primarul Chirtoacă, care n-a reuşit să modernizeze transportul public din capitală, sau ministrul de Interne Roibu, care n-a reuşit să organizeze o „patrulare” mai ...eficientă şi să „securizeze perimetrele şcolilor”? A pune problema astfel înseamnă a nu dori să ajungi la adevărata cauză a fenomenului. Principalul şi adevăratul vinovat de crimele ce se comit (nu numai) pe şosele ţării noastre „de succes” e SISTEMUL corupt şi criminalizat care a paralizat funcţionarea normală a tuturor instituţiilor statului. Ministrul şi primarul vizaţi sunt şi ei elementele subordonate, învinse de acest SISTEM. Venirea unui alt ministru la Interne sau a unui alt primar în fruntea Chişinăului nu va schimba situaţia criminogenă din ţară. Aici e buba! Şi pe timpul lui Voronin SISTEMUL era corupt, dar era controlat cu o mână de fier; actualii guvernanţi nu mai pot controla SISTEMUL, iar statul nu mai este guvernat de legi şi minimă moralitate, ci de stihia SISTEMULUI care devorează statul. Într-un stat corupt până în măduva oaselor, unde totul se bazează pe mită, unde se cumpără totul, inclusiv deciziile procurorilor şi judecătorilor, diplomele de studii universitare, deciziile consiliilor, hotărârile de parlament ş.a.m.d. a deveni şofer cu „acte în regulă”, fără a frecventa cursurile, nu e deloc o problemă. Aceasta pe de o parte. Pe de alta, mita care se dă zilnic poliţiei rutiere e un fenomen generalizat. Cum să fie „atent la trafic” un şofer care ştie că orice încălcare poate fi „răscumpărată” cu câteva zeci sau sute de lei. (Să ne amintim de ministrul prins beat la volan care până la urmă s-a dovedit că nu a fost beat). Scriam într-un editorial că R. Moldova este ţara semafoarelor stricate... Ei bine, într-o astfel de ţară, unde toţi „participanţii la trafic” ştiu că nu vor face puşcărie pentru că „trec pe roşu”, accidentele rutiere vor continua. Ce poate face un ministru de Interne controlat şi el de SISTEM? Ce folos de patrularea „mai intensă”, dacă poliţiştii vor continua să ia mită? Apropo, s-ar putea ca mulţi din poliţia rutieră să-i mulţumească premierului pentru iniţiativa de a-i scoate să patruleze 24 din 24 de ore....


Mită însă în această ţară nu se va mai lua atunci când va fi distrus acest SISTEM corupt, inuman şi antistatal, când politicienii, funcţionarii publici de toate nivelurile, consilierii, deputaţii, miniştrii, procurorii, judecătorii, poliţiştii ş.a.m.d. vor trăi numai din propriile salarii şi vor respecta legile („culorile semafoarelor”). Ca să se întâmple o asemenea minune, aceştia trebuie să ajungă sub controlul societăţii, lucru destul de problematic, pentru că se pare că şi societatea noastră s-a stricat, devenind foarte tolerantă faţă de corupţie, hoţii şi abuzuri. Nu ne poate ajuta nici Biserica, fiindcă şi aceasta, în loc să se ocupe de starea morală a societăţii, şi-a găsit alte „oportunităţi”. Şi totuşi, cercul vicios poate fi spart. Soluţia e veche-străveche: adevăratele revoluţii, care schimbă SISTEMUL, se fac de jos în sus, iar principalul erou al acestor revoluţii este cetăţeanul simplu. Acesta trebuie să vrea să schimbe SISTEMUL. După cele întâmplate la Ialoveni, se pare că acest cetăţean începe a realiza, înspăimântat, că şi el, mergând cuminte pe trotuar, poate fi spulberat de o „rutieră”... Cât timp însă o asemenea moarte cetăţeanului nostru i se pare firească, nu se va schimba nimic. R. Moldova este o ţară în care SISTEMUL corupt şi criminalizat a întronat domnia haosului şi a fărădelegii. Dacă nu distrugem acest SISTEM, putem să-i spânzurăm de picioare pe Roibu şi Chirtoacă în PMAN, dar nimic nu se va schimba! În locul lor SISTEMUL îi va aduce pe alţii...
 
Un articol de: Constantin Tănase
 

http://www.timpul.md/articol/r--moldova-este-tara-invinsa-de-un-sistem-corupt-34291.html
0