4960

PERICOL Mașini-capcană pe străzile din Moldova

 

Pentru 450 de euro îți poți monta în automobil o butelie cu gaz lichefiat. Fără garanții, aceasta se poate transforma oricând într-o bombă cu combustie spontană.

 

Câştigul tău, ca şofer, ori de câte ori îţi alimentezi maşina cu gaz petrolier lichefiat (GPL) în loc de benzină, este de 8 lei pe litrul de combustibil. Oricât de tentant sună, pregăteşte-te şi pentru partea neplăcută a economiei de preţ: rişti oricând să sari în aer, exact ca taximetristul al cărui vehicul a explodat alaltăieri, la intersecţia străzilor Albişoara cu Ismail din Capitală.

Pentru o instalaţie obţinută legal, Poliţia Rutieră îţi emite un certificat, la cerere, cu care mergi la un service autorizat. După terminarea lucrării, primeşti de la atelier un document care atestă calitatea manoperei. Ulterior, ambele acte, precum şi starea vehiculului sunt verificate de un agent rutier. Ilegal, poţi să vorbeşti cu orice mecanic auto şi te rezolvă imediat.

Reporterii „Adevărul" au testat „bunăvoinţa" meşterilor auto din Chişinău.

Primul service la care am oprit se află pe strada Bucuria, la vreo 200 de metri de o secţie de poliţie. Încă de la intrarea în atelier vezi stive de butelii second-hand. „Sunt aduse din Italia. Eu vă pun instalaţia, dar vă descurcaţi singuri cu poliţia. Puteţi veni sâmbătă şi până la sfârşitul zilei e totul gata", ne asigură Octavian Bălan, meşterul de serviciu. Pentru o butelie second-hand plăteşti 400 de euro. Pentru una nouă, 450. Fără niciun fel de garanţii de bună funcţionare.

CU BOMBA ÎN PORTBAGAJ
Printre barăcile de pe strada Varniţa am găsit, ascunşi la umbra unui atelier fără firmă, alţi meşteri în ale sistemelor artizanale cu combustie întârziată. „Instalaţiile cu injecţie sunt sigure pentru că se leagă direct de cilindri. Pot să fac asta în cel mult patru ore. Taximetristul care a luat foc în maşină sigur avea echipament mai vechi, care scapă gaze", îşi dă cu părerea Vasile, unul dintre muncitori, care ne-a explicat cum funcţionează mecanismul.

Practic, întregul sistem e compus dintr-un recipient metalic de 40 sau de 60 de litri, un circuit electronic reglat prin calculator, un reductor prin care e filtrat gazul lichefiat şi cablurile care-l duc către motorul maşinii. „Ca să fie mai sigur, mai bine puneţi butelia în locul roţii de rezervă", ne mai spune mecanicul.
Deşi montajele sunt făcute fără garanţie, iar riscul de explozie este iminent, şoferii de taxi rămân fani ai instalaţiilor cu GPL. „Dacă aş fi mers cu benzină, nu mai câştigam nimic. Pun cam câte 20 de litri de gaz pe zi. E mai convenabil la bani", mărturiseşte Mihai Burghelea, un taximetrist din Capitală.

SISTEME GPL CU GARANŢIE DE LA PRODUCĂTOR
Pentru 600-800 de euro îţi poţi monta o instalaţie GPL la service-ul unui dealer auto. Pentru banii în plus, ai certitudinea unei lucrări făcute în condiţii de siguranţă şi garanţie de un an oferită de producător, precum şi de service.

„Lucrăm doar cu instalaţii omologate. La Dacia Logan montarea durează numai o zi. Când returnăm maşina, o dăm şi cu 10 litri de gaz în butelie", precizează Valentin Crivoi, manager deservire tehnică la DAAC Hermes. Specialistul a mai declarat că primeşte, în medie, cam 12 solicitări lunare pentru montarea instalaţiilor pe gaze. Totodată, majoritatea moldovenilor care doresc să-şi utileze maşinile cu sisteme GPL sunt posesorii de Dacii Logan şi Duster, cei de Renault Megane şi Symbol şi proprietarii de Skoda Octavia.


Sistemele artizanale, cu asigurare
De la începutul anului, Direcţia Poliţiei Rutiere a eliberat 920 de certificate pentru instalarea echipamentelor de alimentare cu gaz lichefiat, în toată ţara. „Pentru autoturismul dus în service este nevoie de paşaport tehnic. Acesta poate fi completat de service-urile auto licenţiate", spune Dana Andronic, reprezentantul instituţiei. Şoferii care îşi utilează maşinile la negru pot primi între 300 şi 400 de lei amendă şi trei puncte de penalizare pentru exploatarea vehiculelor reutilate fără autorizaţie.

CÂT COSTĂ POLIŢA
În plus, după îndeplinirea formalităţilor tehnice, proprietarii maşinilor dotate cu instalaţii de gaze trebuie să-şi completeze poliţa de asigurare auto, cu plata unei prime suplimentare. „În cazul în care automobilul are deja acest echipament, se ia în considerare pentru poliţa asiguratului. Dacă instalaţia este montată ulterior, proprietarul maşinii trebuie să se adreseze printr-o cerere către asigurator şi plăteşte în plus contravaloarea a 4% din costul sistemului GPL", afirmă Valentin Baicu, specialist în asigurări auto.

Expertul adaugă faptul că nu contează unde este montat echipamentul de gaze, câtă vreme clientul plăteşte poliţa. Însă, pentru ca maşina să nu cauzeze surprize neplăcute în urma testării efectuate de către compania de asigurare, e recomandabil ca montarea instalaţiei de alimentare cu gaz lichefiat să fie făcută într-un service autorizat.

Instalații GPL în dotarea standard
Ca să eviţi eventualele probleme cauzate de instalaţiile de alimentare cu gaz montate artizanal, îţi poţi cumpăra de la bun început o maşină care să aibă inclusă în echipare şi buteliile cu GPL. Acestea sunt disponibile, de obicei, în dotarea de serie, cum este cazul mai multor modele din gama Dacia sau în pachetele opţionale ale unor producători precum Renault - pentru modelele Symbol, Megane şi Fluence, Skoda - modelele Octavia şi Fabia, Fiat Albea, Chevrolet şi Nissan.

Suplimentar, beneficiezi de garanţia de trei ani a automobilului cumpărat, plus una suplimentară, de încă un an, doar pentru instalaţia GPL din configuraţia comandată. „Clienţii care au instalaţie pe gaz în echiparea de bază a maşinii beneficiază de service gratuit, la fel ca şi proprietarii celorlalte vehicule aflate în garanţie", precizează Valentin Crivoi, manager de service auto.

 

adevarul

0