587

Înregistrare: Comandantul „Costa Concordia” refuză să revină la bord




 
 O conversaţie telefonică înregistrată între căpitănia portului şi comandantul navei Costa Concordia, care a naufragiat vineri seara în zona insulei italiene Giglio, arată că acesta a refuzat să urce la bord pentru a evacua pasagerii, potrivit transcrierii difuzate de agenţia ANSA.


La ora 1.46 (2.46, ora României), în timp ce sute de persoane trebuiau evacuate, un ofiţer de la căpitănie îi ordonă comandantului Francesco Schettino, contactat pe telefonul mobil, să se întoarcă pe navă.


"Acum, mergeţi la proră, urcaţi pe scara de salvare (de frânghie) şi coordonaţi evacuarea. Trebuie să ne spuneţi câţi oameni sunt, câţi copii, femei, pasageri, numărul exact din fiecare categorie", indică vocea ofiţerului, potrivit înregistrării.

"Ce faceţi? Abandonaţi operaţiunile?", întreabă ofiţerul. Schettino răspunde: "Nu, sunt aici, coordonez operaţiunile". Ofiţerul continuă: "Comandante, este un ordin, eu comand acum, aţi anunţat abandonarea navei, trebuie să mergeţi la proră, să urcaţi din nou la bord şi să coordonaţi intervenţia".


Bărbatul îi spune atunci comandantului că "deja sunt cadavre". "Câte?", întreabă Schettino. "Dumneavoastră trebuie să-mi spuneţi asta, ce faceţi? Vreţi să mergeţi acasă?", se enervează ofiţerul.


"Acum vă întoarceţi acolo şi ne spuneţi ce putem face, câţi oameni sunt, care sunt nevoile lor", continuă ofiţerul, căruia comandantul îi dă asigurări că va reveni la bord.

Dar potrivit căpităniei şi mai multor martori, el era deja refugiat pe mal înainte de miezul nopţii, poate chiar de la 23.40 (00.40, ora României).

De fapt, într-un apel precedent, la 00.42 (1.42, ora României), comandantul a făcut o afirmaţie compromiţătoare: "Nu mai putem urca la bord deoarece nava este pe punctul de a cabra la pupa".


"Comandante, aţi abandonat nava?", întreabă uluit ofiţerul, căruia acesta îi răspunde: "Nu, evident că nu!".

Potrivit ANSA, ancheta căpităniei Livorno, coordonatoarea intervenţiei, arată că a existat un fel de "revoltă" a echipajului, care a decis evacuarea înaintea unui ordin formal al căpitanului. În plus, contrar primelor elemente, nu din cauza unei manevre voluntare a eşuat nava în apropierea malului, salvând viaţa celor mai mulţi dintre cei 4.000 de oameni de la bord, deoarece motoarele erau complet inundate şi în avarie.
 
jurnal.md

0