Cricova – cel mai scump brand din Republica Moldova
Cricova este cel mai scump brand din Republica Moldova şi a fost evaluat la 12 mil. USD, conform studiului „MdBrand-2010-TOP-50branduri moldoveneşti”, realizat de agenţiile MPP Consulting (Ucraina) şi Incredocon (Moldova).
Pe locul doi se află brandul Bucuria, evaluat la 9 mil. USD, urmat de berea Chişinău (9,5 mil. USD), Aroma (7,8 mil. USD), Buket Moldavii (6,7 mil. USD), VictoriaBank (5,2 mil. USD), Moldcell (4,5 mil. USD), Purcari (4,4 mil. USD), Bostavan (4,0 mil. USD) şi Green Hills (3,55 mil. USD).
Autorii susţin că în top au fost incluse doar branduri care au fost create în Republica Moldova sau pentru mărfurile (serviciile) moldoveneşti, indiferent de faptul cât de cunoscute au devenit acestea în ţară sau pe pieţele mondiale. Originea geografică a brandurilor a fost principalul criteriu de selectare a brandurilor evaluate.
Metoda de calculare a valorii brandurilor se bazează pe evaluarea activităţii companiilor care utilizează brandul şi, de asemenea, ia în considerare mai mulţi factori care reflectă condiţiile de piaţă în care există brandul, posibilele ameninţări şi perspectivele de dezvoltare a brandului şi a ramurilor corespunzătoare. Valoarea brandului include doar costul mărcii comerciale (denumirii), fără capacităţile de producţie, infrastructura companiei, patente, invenţii şi alte bunuri materiale sau intelectuale.
Conform ratingului, 25 de branduri din Moldova au o valoare mai mare de un milion de dolari SUA, iar cele mai multe branduri 16 - sunt din domeniul producţiei de băuturi alcoolice, ceea ce este explicabil ţinând cont de cota mare a acestei industrii în producţia industrială şi în exporturi.
Top 50 de branduri din Republica Moldova
Brandul Valoarea, mil. USD Domeniu
1 Cricova 12,0 Băuturi alcoolice
2 Bucuria 9,0 Dulciuri
3 Chişinău 8,5 Producţie de bere şi băuturi răcoritoare
4 Aroma 7,0 Băuturi alcoolice
5 Buket Moldavii 6,7 Băuturi alcoolice
6 Victoriabank 5,2 Servicii bancare
7 Moldcell 4,5 Telecomunicaţii
8 Purcari 4,4 Băuturi alcoolice
9 Bostavan 4,0 Băuturi alcoolice
10 Green Hills 3,55 Retail
11 Kvint 3,25 Băuturi alcoolice
12 MAIB 3,2 Servicii bancare
13 Moldtelecom 2,7 Telecomunicaţii
14 Unite 2,4 Telecomunicaţii
15 Gura Căinarului 2,2 Băuturi răcoritoare
16 Zorile 1,85 Industria uşoară
17 Starnet 1,65 Telecomunicaţii
18 Bomba 1,55 Retail
19 Dionis Club 1,4 Băuturi alcoolice
20 Banca de Economii 1,3 Servicii bancare
21 Carmez 1,22 Industria de prelucrare a cărnii
22 Acorex 1,1 Băuturi alcoolice
23 Moldinconbank 1,08 Servicii bancare
24 Patria 1,05 Reţea de cinematografe
25 Fidesco 1,0 Retail
26 Nr.1 0,98 -
27 Maximum 0,9 -
28 Lapmol 0,89 Industria lactatelor
29 Resan 0,87 Producţie de bere şi băuturi răcoritoare
30 Vita 0,85 -
31 Domniţa 0,8 Produse alimentare
32 Moldasig 0,79 Asigurări
33 Natur-Bravo 0,76 Produse alimentare
34 Alina Electronic 0,72 Retail
35 Zernoff 0,65 Băuturi alcoolice
36 Alo 0,63 Retail
37 Floare 0,6 Industria uşoară
38 Spicul de aur 0,58 Produse alimentare
39 Mileştii Mici 0,53 Băuturi alcoolice
40 Bemol 0,5 Produse petroliere
41 Chateau Vartely 0,48 Băuturi alcoolice
42 Comrat 0,46 Băuturi alcoolice
43 Nefis 0,43 Dulciuri
44 Viorica-Cosmetic 0,42 Cosmetică
45 Tomai 0,41 Băuturi alcoolice
46 Dionysos Mereni 0,37 Băuturi alcoolice
47 Incomlac 0,35 Industria lactatelor
48 Lion Gri 0,33 Băuturi alcoolice
49 Alba 0,32 Industria lactatelor
50 Aqua UnIQa 0,3 Producţie de bere şi băuturi răcoritoare
Doi ani în urmă revista VIP-Magazin a elaborat un top al brandurilor din Republica Moldova, pe metodologia de cercetare utilizată de compania Magenta Consulting. În cadrul topului realizat de VIP-Magazin nu a fost însă evaluată valoarea mărcilor, ci doar popularitatea lor în rândul locuitorilor capitalei.
Sursa: ECONOMIS