1580

Campania de sustinere a lui Pavel Turcu

Campania de sustinere a lui Pavel Turcu in drumul sau spre Eurovision isi atinge culmele maxime: grup de sustinere si fan page pe Facebook, grup Anti-Turcu tot acolo, reportaje la TV national si din Romania, talkshowuri exclusive si multa.. multa discutie. Ma bucur ca am fost printre acei primi entuziasti care au lansat aceasta campanie de promovare si ma bucur ca cel putin o etapa a fost depasita – despre Turcu se vorbeste foarte mult, chiar conceptul de Eurovision Moldova este impartit in cei care sustin si care nu sustin pe Turcu, restul participantilor parca fiind in afara concursului. Deja s-a reusit un rezultat fantastic pentru un concurs foarte modest (preselectia nationala Eurovision), care in ultimii ani trezea foarte putin interes, fie ca se cunosteau din timp cistigatorii, fie ca participanti erau doar 3, alegerea fiind foarte usoara, fie ca Arsenium se inscria dupa deadline si cistiga. Acum s-au inscris conform stirilor Moldova1, peste 60 piese, iar conform siteului TRM, peste 30, ceea ce este probabil un record pentru o astfel de competitie. Problema acestei preselectii nationale, editia 2010, este nedreptatea care se face: cu o mina se da, cu doua se ia. Din start, s-a permis cintaretilor amatori! sa se inscrie in concurs, dar ce sanse vor avea ei? Judecand dupa comentariile muzicienilor, adica a specialistilor, iar aici vreau sa-l exemplific pe Valentin Boghean (sa spun sincer, pina in ziua de azi nici nu stiam de existenta Dlui), reiese ca Pavel Turcu nici nu trebuia sa se apuce sa cinte, ca n-are ce cauta la acest concurs. Ceea ce face el nu poate fi numita in niciun caz muzica, ca de promovat peste hotare trebuie cultura nationala, ceea ce avem mai bun etc. Eh, acum imi inchipui un juriu, format din 5, 7 sau 9 (idee n-am citi) profesionisti, gen Valentin Boghean, care stau si discuta piesa lui Turcu: “fuu… asta nu e muzica”, “asta nu-i cultura”, “el n-are voce”, “el nici macar nu-i artist, cum putem sa-l trimitem la Oslo”, “nu e posibil ca asa cintec sa ne reprezinte”. Unii blogheri mai influenti, prin intermediul Unimedia critica piesa lui Turcu (nu inteleg de ce ar face-o) si dau ca alternativa un cintec fara culoare a lui Millenium. Ca sa mai demonstrez ca juriul, prin simpla lui dorinta, va bloca accesul lui Pavel Turcu la Oslo, mai amintesc ca in finala, juriul are o pondere de 50% din votul final. Deci chiar daca Pavel va primi 1.000.000 de SMSuri, el va avea doar 12 puncte (maxim) din partea publicului. La aceste puncte se poate adauga 0 puncte din partea juriului sau citeva, care sa fie suficient ca piesa lui Turcu sa nu ia locul 1. In aceste conditii, piesa care va lua 12 puncte de la juriu aproape sigur va cistiga. Despre cit e nedrept juriul, aminetesc faptul ca trupa Accent nu a trecut de preselectia din Romania, desi luase locul intii la public; anul trecut Blaxy girls a luat doar 6 puncte de la juriul roman si n-a mers la Moscova. In prima preselectie in Moldova, desi publicul a votat Zdob si Zdub, la juriu cistigator a devenit Millenium, iar din cauza ca Zdupii erau pe locul 3 la ei, Nelly Ciobanu intr-un final a avut acelasi nr. de puncte ca si Zdob si Zdub. Pina la urma, cu mare scandal, Zdubii s-au calificat. Tot juriul a decis intr-un mod straniu ca Geta Burlacu si nu Olia Tira va reprezenta Moldova. Tot juriul a anulat un concurs si l-a reluat dupa ce s-a inscris Arsenium, cel din urma ocupand cel mai rusinos loc pentru Moldova la Eurovision. Pentru ce am dat aceste calcule si exemple de mai sus? Pentru ca sa demonstrez ca Pavel Turcu ar avea nevoie de cel putin 10 puncte din partea juriului, iar SMSurile trimise de spectatori pot fi fara valoare, indiferent de numarul lor. Totul decide juriul, spectatorii avind mici sanse pentru a hotari cine merge la Oslo. Situatia este trista, iar solutia logica pare a nu putea fi implementata. De ce piesa care ne va reprezenta sa nu fie votata doar de spectatori. De ce juriul “sa-si bage coada” in aceasta disputa. De ce juriul sa decida cum Moldova trebuie sa voteze? Aici amintesc prostia totala cind Moldova a acordat 12 puncte Letoniei la prima sa participare. Cu acest “bonus” primit de la moldoveni, Letonia a ocupat locul 5, iar Moldova locul 6, desi putea fi invers. Atunci s-a motivat ca voturile spectatorilor “s-au pierdut”, iar juriul a fost cel care a votat. Amintesc ca in semifinala din acelasi concurs, Letonia n-a optinut NICIUN punct de la Moldova. Cum au aparut 12 pucte peste noapte, este un mister pentru mine pina in prezent. Celor care critica cintecul lui Turcu, amintesc ce talente nu au fost promovate si nici sustine in tara noastra: - Dan Balan si O-zone erau niste anononimi in lumea muzicii autohtone, fiind foarte dur criticati sau pur si simplu ignorati - Pavel Stratan vindea casete la Piata Centrala si doar afirmarea in Romania l-a facut vestit. - Planeta Moldova a fost o banda “underground” pina s-a afirmat la TVR2. - Zdob si Zdub era o formatie marginala, care nu impresiona, pina nu s-a consacrat international, prin tarile CSI si europene. Cei care erau considerate din start “vedete autohtone”, nici macar nu au stralucit si s-au stins foarte repede. Aici nu includ clasicii, gen Ion Suruceanu, care s-au consacrat inca in perioada sovietica. Daca la Eurovision, alegerea se va face intre Akord si Millenium, pentru ca au aparut mai des in revistele glamuroase de la noi, atunci voi da din miini si nu voi comenta. http://www.jurnal.md/ro/news/pavel-turcu-nu-va-ajunge-la-eurovision-134416/
0