Despre nuante sau pericolul care ne paste atunci cind nu-l sesizam
Din presa locala afla ca anul 2004 nu este doar anul consacrat marelui nostru voievod Stefan cel Mare si Sfint, ci anul in care compania Lucky Strike promoveaza o campanie publicitara care are doua etape. Prima etapa s-a desfasurat in perioada mai-iunie 2004 denumita Urban Pulsen si cea de-a doua, lansata recent, Urban Circles. “Viata urbana si pulsul ei” au fost in atentia managerilor companiei, deoarece Chisinaul este piata cea mai mare de desfacere a produselor de tutun. Aceasta campanie publicitara a fost foarte bine organizata, deoarece cuprinde in programul sau diferite actiuni culturale precum: vizionarea filmelor, analiza culturii, arhitecturii, organizarea diferitor jocuri, concursuri si discoteci (Pro-Chef, noiembrie-decembrie 2004). Elementul care ne-a atras atentia in desfasurarea acestei campanii publicitare a produselor de tutun au fost sloganele ei. Campania publicitara este axata pe doua concepte: individualitate si liber-cugetare, iar mesajul acesteia este urmatorul: “Simte pulsul vietii”. Obiectivul ei a fost acela de a oferi senzatia de apartenenta la o societate libera, in care consumatorul tinta este liber in gindire, exprimare si actiune - ne precizeaza Diana Boldescu, Account Executive al Grey Woldwide.Anume nuantele de sens sint cele care ne dezvaluie sensul profund al acestor campanii publicitare. Daca facem o precizare a termenilor individualitate si personalitate putem observa aceasta deosebire radicala care, de fapt, reda perfect starea de spirit a timpului nostru. Cuvintul individualitate accentueaza diferenta specifica a fiecarei fiinte umane, iar cel de individ, notiunea de la care provine cea de individualitate, ne trimite (si) la sensul peiorativ al ei (om necunoscut, suspect, om fara cultura si ratiune, om care este doar o vietate irationala etc.). Prin folosirea cuvintului individualitate, observam o deturnare usoara(?!) a sensului acordat fiintei umane. Daca persoana si personalitatea accentueaza nu numai calitatile deosebite a fiecarei fiinte umane, ci si calitatile comune tuturor oamenilor - ca fiinte create de Dumnezeu si care au aceleasi calitati ca El (ratiune, libertate, vointa), cea de individualitate accentueaza diferenta dintre oameni, dar nu sub aspectul valorilor superioare, ci a celor inferioare. Astfel, omul este abordat ca o vietuitoare care consuma hrana, se imbraca, se joaca etc., iar sarcina companiilor este aceea de a le impune ce sa consume, fara ca acestia sa priceapa acest lucru. Ba mai mult, “consumatorii”, adica oamenii, trebuie sa fie convinsi de faptul ca alegerea le apartine lor si ca dispun de libertate atunci cind fac o asemenea alegere. Curata (sau murdara, fiecare este liber sa aleaga!) magie. Aceste idei nastrusnice despre individualitate sint confirmate de conceptul al doilea din campania publicitara: liber-cugetator. Notiune care este sinonima cu ateu (Conform DEX-lui). Anume acel libre-penseur (fr.) a fost individul care a produs Revolutia franceza, Revolutia bolsevica etc. Este foarte interesant urmatorul moment; anume acei oameni care erau nemultumiti de societatea in care traiau si considerau firesc dreptul la opinie au ajuns (fiind la putere) sa le impuna celorlalti cu forta legile, normele, credintele lor comitind sute si mii de crime(curat murdar!).Referindu-se la desfasurarea companiei publicitare Pavel Florenski supranumit “Leonardo da Vinci al Rusiei” ar fi spus ca aceasta perspectiva este una “inversa”, adica situatie cind este inlocuita conceptia religioasa despre lume, iar constiinta sacra a persoanei este inlocuita cu cea individuala, seculara. In aceasta situatie omul este abordat ca un fenomen izolat, ca un agent de promovare si consum al produselor. Noi intelegem interesul companiilor de tutun, dar nu o putem intelege pe cea a consumatorilor. De ce? In loc de concluzie:1. Fiinta umana (personalitatea) are ratiune, deci sa o folosim cugetind liber si nu invers.2. Sa fim atenti la nuante pentru ca ele sint cele care contureaza intregul.3. Indrazniti caci Eu am biruit lumea (Ioan 16, 33)Anatolie Negrutasursa: www.mdn.md