Analiza: SunInternet vs. Startnet si altii
In discutiile aprige despre SunInternet vs. StarNet, deseori apar comentarii vis-a-vis de pespectivele de dezvoltare ale acestor doua companii, lupta lor concurentiala, etc. Iata un comentariu tipic:Cracker: "... Eu cred сred ca ambele companii au un potential enorm... ..."Asemenea comentarii demonostreaza lipsa de intelegere totala a industriei telecomunicatiilor in genere, si a particularitatilor sale in Moldova.Poftiti o comparatie dintreSun si StarNet:*** SUN COMMUNICATIONS:* Cablajul caselor + prezenta Globnet ADSL la mai multe statii telefonice decit restul providerilor de Internet prin ADSL = cea mai mare acoperire.* Infrastructura pe fibra a Sun Com = ieftina in exploatare + scalability + foarte extinsa. Acoperirea si costul de mentinere a insfrastructurii sunt doi factori primordiali ai succesului in telecomunicatii. Dar acesti doi factori nu sunt nici pe departe unicii care separa SunInternet de concurenti.* Flux stabil de lichiditate (de la SunTV). Vorbim de un flux impunator: suficient de mare pentur a cumpera o companie intreaga -- Globnet – companie care statea stabil pe picioare si inainte de vinzare (adica era scumpa), spre deosebire de MegaDat care, la momentul vinzarii, era de facto falimentata (adica ieftina). Un flux de lichiditate suficient pentru a lansa pe termen scurt un sir de initiative pentru noul SunInternet (care-i mai mult Globnet decit Sun), iar pe termen lung – pentru a investi bani grei in largirea mai departe a infrastructurii.* Odata cu procurarea Globnet, Sun dispune de o echipa de profesionisti cu multi ani de experienta, nu baieti din strada. Nu uitati, Globnet in continuare mai este afiliata cu Academia Cisco, si are acces preferential la tot ce se intimpla in Academie.* Managementul Globnet-ului, iar acum si a Sun Internet-ului, este compus din persoane cu vasta experienta in domeniu (=strategie de dezvoltare bine pusa la punct), fapt recunoscut in industrie (=credibilitate sporita in ochii clientilor corporativ).* Pondere impunatoare a proprietarilor companiei pe arena politica/VIP – spre regret, un factor important in afacerile din Moldova.*** STARNET:* Proiect original lansat de elevi -- apropo, sub patronajul prezentei echipe de management a Globnet-ului = credibilitate scazuta printre clientii coprorativi (care au un potential de a genera profituri superioare), plus complica accesul la capital imprumutat/investitii. Asta ne conduce la urmatoarea conlcuzie:* Fonduri de dezvoltare restrinse – nu cred StarNet-ul sa dispuna de acces liber la imprumuturi bancare preferentiale sau investiii directe (fluxurile SunTV spre SunCom reprezinta, de facto, investitii gratuite, cel putin cu o perioada de gratiere extinsa in functie de necesitate – nimeni nu asteapta supraprofituri incepind cu mine). Asta inseamna ca infrastructura ADSL a Starnet nu poate fi extinsa la rata ceruta de piata, ci doar cu viteza aparitiei lichiditatii proprii. Nici vorba, nu e nimic rau sa-ti traiesti viata din propriul buzunar, doar ca nu-i asta strategia cistigatoare. Iar daca tu nu cistigi piata, apoi altcineva iti ia piata ta.* Tehnicieni si serviciu clientela de calitate dubioasa, problema care este mentionata in majoritatea plingerilor expuse de clientii Starnet in acest forum.* Management care in permanenta isi permite sa agreseze clientii in acest forum.Analiza dezvoltarii celor doua companii in plan istoric de asemenea va ajuta la intelegerea tendintelor si perspectivelor companiilor.In primul rind, eu nu afirm Starnet=rau. Este o companie care a gasit o nisa foarte atragatoare – utilizatori care vor Internet mai performant (rapid, conectivitate permanenta, linie de telefon liber, etc.) decit la Megadat, dar nu vor sa cheltuie pe asta multi bani (e o nisa in care si-au incercat fortele si altii, MTC in particular, dar cu succes limitat). S-ar parea ca sa fii primul pe o piata este un avantaj considerabil. Nu si in telecomunicatii, aici sa fii primul pe un segment de piata inseamna foarte putin – infrastructura proprie, finantele existente (sau care pot fi atrase) pentru extinderea infrastructurii si, in ultima instanta, clientela proprie pentru serviciile de baza (telefonie, TV prin cablu, etc.) si marimea companiei joaca un rol mult mai important. Practic toate ISP-urile rezidentiale din SUA lansate in anii 90 au disparul completamente – au ramas AOL, Comcast, Verizon, AT&T, si inca citiva giganti. Din punctul de vedere a SunCommunications, in ultimul an si jumatate au avut loc doua miscari mari pe piata (nelegate de activitatea propriea SunCom):1. StarNet-ul a demonstrat ca acest segment de piata (internet rapid la preturi accesibile) este viabil in Moldova. 2. Din piata a iesit unicul concurent real al SunInternet-ului – MegaDat-ului (foarte la timp, nu-i asa?). Cu alte cuvinte, s-a creat o oportunitate reala pentru SunTV. Oportunititate, care compania putea s-a valorifice, deoarece avea trei ingridiente necesare: 1. Infrastructura proprie, adica ieftina,2. Fonduri libere ce pot fi investite3. O clientela mare pentru serviciile TV (e mult mai simplu si ieftin sa-i oferi unui client existent un serviciu nou, decit sa cistigi unul nou de la zero)Ce-i lipsea SunTV-ului? Expertiza si experienta in servicii transport date, si zero brand in ochii potentialilor clienti corporativi (in finala banii grei sunt acolo). Cea mai rapida solutionare a problemei – procurarea unei companii care are expertiza si experienta si s-a specializat pe piata corporativa, dar care nu are finantele necesare pentru extindere rapida. Restul deja il cunoasteti...Apropo, nu afirm ca SunCom=bun. Permutarile posturilor TV intre canale fara a intreprinde a actiune de PR de proportii (sa trimita noua grila de canale impreuna cu contul, la TV sa fie mai multe mesaje la acest subiect, etc.) demonstreaza ca o companie mare isi are propriile deficiente. De facto, a fost un mare fiasco in comunicarea cu clientii. Faptul ca pina recent in online nu erau publicate tarifele pentru pachetele Internet (acumpe www.suninternet.md), precum si faptul ca SunTV tot inca nu are site, de asemenea reprezinta o greseala grosolana din partea departamentului de marketing. Spre bucurie, autonomia Globnet, permite SunInternet/Globnet sa se miste acum ceva mai rapid decit restului companiei. Vom vedea...