Ce a dezvăluit cutia neagră despre prăbușirea avionului Boeing 737 MAX din Etiopia
Datele de pe cutia neagră cu parametrii de zbor ai avionului Boeing 737 MAX 8 care s-a prăbuşit pe 10 martie la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Addis Abeba arată ''similarităţi clare'' cu accidentul din octombrie al unui avion de acelaşi tip aparţinând companiei indoneziene Lion Air, a declarat ministrul etiopian al transporturilor, Dagmawit Moges, informează AFP și Agerpres.
'În cadrul analizei înregistratorului parametrilor de zbor (FDR - Flight data recorder), similarităţi clare au fost remarcate între zborul 302 al Ethiopian Airlines şi zborul 610 al Lion Air'', a menţionat ministrul etiopian la o conferinţă de presă.
Deşi a fost întrebată în mod repetat de jurnalişti, ea nu a dorit să ofere detalii despre asemănările remarcate între cele două accidente, soldate cu 157 de morţi în cazul avionului Ethiopian Airlines şi cu 189 de morţi în cel al Lion Air, precizând în schimb că un raport preliminar cu privire la cauzele prăbuşirii avionului etiopian va fi publicat în termen de 30 de zile.
Cele două cutii negre ale avionului - FDR şi cea care a înregistrat discuţiile între piloţi - au fost trimise în Franţa pentru analiză. Biroul francez de investigaţii şi analize aeronautice (BEA) a anunţat tot duminică pe Twitter că ''datele înregistrate (de cutiile negre) au fost descărcate cu succes'' şi au fost transmise echipei etiopiene de investigaţie.
Mai mulţi experţi au vorbit deja despre asemănări între cele două catastrofe aeriene. La fel ca în cazul accidentului avionului Lion Air, prăbuşirea avionului Ethiopian Airlines s-a produs la scurt timp după decolare. De asemenea, ambele aparate au avut oscilaţii de viteză şi altitudine.
Suspiciunile au în vedere o posibilă funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj, denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).
Acest sistem a fost conceput special pentru modelul Boeing 737 MAX pentru a preveni un efect nedorit creat de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Acest efect poate orienta botul avionului într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj sistemul MCAS pune avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.
Potrivit presei, pilotul avionului etiopian a cerut cu o ''voce panicată'' turnului de control de la Addis Abeba să se întoarcă, în timp ce viteza avionului creştea periculos.
radiochisinau.md